Samenwerking tussen Club Greenup en Stichting Oersterk

By 20 maart 2022oktober 18th, 2022No Comments

Toekomst begint NU!

Om de werkzaamheden tussen Club Greenup en Stichting Oersterk op het toekomstige scouting terrein uit te breiden hebben zij de handen ineen geslagen en zijn begonnen met de aanleg van een natuurvriendelijke moestuin. Het doel van een natuurlijke moestuin is door middel van zo min mogelijke menselijk sturen een zo gevarieerd, breed en groot mogelijke opbrengst te genereren. Door middel van combinatieteelt en de ‘no-dig’ methode (niet spitten methode) worden in het fruitbos moestuinbakken aangelegd door deelnemers van Stichting Oersterk met middelen die aangeboden zijn door MRB Groep uit Ulft. Door stenen en hout te stapelen en daarmee te hergebruiken wordt natuurvriendelijk en circulair gewerkt om een zo groen mogelijk gebied in te richten dat toegankelijk is voor alle inwoners van de gemeente. Loonwerk van Hal zal de gemaakte bakken vullen met tuinaarde. Voor dit project heeft Clubgreenup een bijdrage ontvangen van Stichting de Armenkorf. Door de moestuinbakken te beplanten met pootgoed van Venhorst plant wordt de toekomst nu van wortels voorzien.

Voor Stichting Oersterk betekent de uitbreiding van werkzaamheden een uitbreiding van het dagbesteding aanbod. Door te gaan werken aan een moestuin, groenonderhoud en zorg voor de omgeving van het gebied waar in de toekomst een speel- en voedselbos wordt aangelegd wil Stichting Oersterk hun deelnemers in de gelegenheid stellen te kiezen voor een stuk dagbesteding dat direct aan de seizoenen gebonden is en alle activiteiten die daarbij komen kijken. Op lange termijn hoopt Stichting Oersterk bij te dragen aan een stuk vergroening, bewustwording, educatie, inclusie en sociale cohesie op lokaal en kleinschalige manier, voor en door de inwoners van de gemeente Oude Ijsselstreek.