Oersterk Doet

Projectmatig werken met als speerpunten

Ontwikkelen, Stabiliseren, Faciliteren.

Doelstelling: Vanuit multidisciplinaire aanwezigheid van verschillende clubs, verenigingen, scouting, Stichting Oersterk en Clubgreenup sociale cohesie en samenwerking op gang brengen onder één dak. Stichting Oersterk wil hierin vorm geven aan een ontschotting en samenkomst van de WMO en het onlangs opgestarte participatiebedrijf STOER. Kernwoord hierbij voor Stichting Oersterk is integrale dienstverlening. Hierin wil Stichting Oersterk drempel verlagend optreden voor die inwoner die geen of weinig aansluiting vindt richting de maatschappij of vanuit bepaalde problematiek niet tot actie overgaan. Begeleiding richt zich op het behouden en vergroten van de zelfstandigheid en het aanleren van nieuwe competenties en vaardigheden.

Zelfstandigheidsbevordering

Een belangrijk onderdeel van ontwikkeling bij onze deelnemers is het bevorderen van een zo zelfstandig mogelijk leven. Wij zijn van mening dat deelnemers tot alles in staat zijn. Door dit een terugkerend onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden te laten zijn laten wij hen op een passende wijze wennen aan deze zelfstandigheid en ervaren dat deelnemers alles kunnen wat ze willen. Denk hierbij aan: boodschappen doen, koken, leren omgaan met apparatuur in het huishouden, sociale interactie etc.

Werkprofiel: Horeca; koken, bakken en bediening.

We zijn vanuit een samenwerking met de DRU in de gelegenheid tot het bakken van taarten en eventueel koekjes. Ook koken wij wekelijks een maaltijd die door deelnemers gekozen en bereid wordt. We bakken saucijzen en appelflappen af en maken geheel zelf kaasbroodjes. Daarnaast ondersteunen wij bij het schenken van koffie bij de Azora. Hierbij komen allerlei handelingen kijken die ontwikkeling van sociale interactie, zelfstandigheid en zorg nastreven.

Werkprofiel: Dienstverlening algemeen; Koffie schenken, maaltijden rondbrengen

We assisteren bij Azora de Debbeshoek in het uitserveren van koffie tijdens het koffiemoment op maandag. Daarnaast brengen we maaltijden rond naar personen in de buurt vanuit de keuken van Azora.

Werkprofiel: Zorg en Welzijn; schoonmaak, was.

Binnen de mogelijkheden bij Stichting Oersterk wordt er een wasdienst aangeboden. We wassen naast de wekelijkse was van Opvang Uniek en Stichting Oersterk verschillende voetbaltenues van clubs uit de gemeente.

Werkprofiel: Groen; tuinonderhoud, aanleg en onderhoud voedselbos

In samenwerking met Club Greenup draagt Stichting Oersterk bij aan het onderhoud en de aanleg van een te realiseren voedselbos bij het nieuwe scouting gebouw aan de Waalstraat in Gendringen. Ook werkt Stichting Oersterk samen met de Woelwaters waar zij het groenonderhoud van het schoolplein doen.

Persoonlijke ontwikkeling.

Stichting Oersterk streef er naar deelnemers tegemoet te komen in hun persoonlijke ontwikkeling. Wanneer een deelnemer aangeeft zich op een bepaald vlak te willen ontwikkelen zet Stichting Oersterk haar kennis, kunde en netwerk in om hierin tegemoet te komen. Niks is hierin te gek.